Ideid hariduslikeks rollimängudeks ja materjale inspiratsiooniks

10. november 2020

Ligi poolteist aastat kestnud Põhjamaade Ministrite Nõukogu poolt toetatud projekti raames on töötatud välja hulganisti praktilisi materjale neile, kel on huvi kasutada rollimänge töös laste ja noortega.



Päris elus rollimäng ehk larp (Live Action Role Play Game) on mäng, milles osalejad kehastuvad erinevateks väljamõeldud tegelasteks. Rollimäng on kui lõpetamata lugu, kus on tegelased, kuid kuidas need tegelased üksteisega loodud maailmas hakkavad koos tegutsema ja milleni lugu välja jõuab, selle loovad mängus osalejad.  Osalejatel tuleb püüda reageerida ja improviseerida nagu tema tegelane käituks.

Rollimängu saab kasutada ka hariduslikel eesmärkidel. Mujal maailmas on need tuntud kui edularbi nime all. Kuna eesti keeles sellele head vastet ei ole, siis oma tegemistes ja mängudes  hakkasime oma projekti raames loodud mänge kutsuma õpilarpideks. Mis on hariduslik rollimäng ehk õpilarp, mis on selle kasulikkus ja mida see ühele koolitunnile juurde annab, sellest valmis 2020. aasta mais väike video: https://youtu.be/XPJQ2mNKL68

Põhjamaade Ministrite Nõukogu ja Välisministeeriumi rahalisel toetusel töötati vabaühenduste Peipsi Koostöö Keskus ja Valge Karp koostööna välja kolm koolidele suunatud keskkonnateemalist rollimängu. Kel huvi katsetada, leiab stsenaariumid ja vajalikud juhised:

 Esimene õpilarp,  NOA 2424 viib osalejad 303 aastat tulevikus edasi. Olukord maal on kliimamuutuste tõttu kehva, paljud liigid on juba hävinud ning inimkond otsib uut kodu Marsil. Marsile on startimas kosmoselaev NOA, mis saab kaasa viia piiratud arvu ressursse. Erinevad grupid nagu toidutootjad, loodusteadlased, valitsus, hiigelettevõtted (korporatsioonid), kultuuritegelased – peavad jõudma kokkuleppele, milliseid liike ja varusid kaasa võtta. Kuna kõigil on oma huvid, soovid, motiivid, erinevad isikuomadused, siis see polegi nii lihtne. 

Teine õpilarp nimega Päikesepunk. Ka sellegi mängu tegevus leiab aset tulevikus. Elu maal on võimalik vaid orbitaalpeeglitele, mis ei lase üleliigset päikesekiirgust maale. Kuna kosmoses lendab ringi isasugust nodi, siis on saanud üks orbitaalpeegel veidi kannatada. Selle taas käivitamiseks tuleb saata keegi orbiidile seda parandama. Kuid seda tehes riskitakse inimeludega. Mängu eesmärgiks on panna osalejaid mõtlema nii keskkonnaprobleemide üle kui ka inimsuhetele ning sotsiaalsele ebavõrdsusele. Mis on Päikesepunk ja kuidas seda mängida, saab vaadata ka lühikesest õppevideost: https://youtu.be/pY0s_iq4sZA 

 Kolmas mäng aga viib osalejaid tagasi minevikku. Aasta ilma päikeseta on saanud idee 1815. aastal Tambora vulkaanipurskest, mille tulemusel teatakse 1816 aastat ajaloos kui aastat ilma suveta. Mängus on aasta 1816. Väikene Suure-Kaalika küla kusagil Euroopas elab oma rahulikku elu. Seal on mitu talu, põllud, kariloomad, inimesed on Napoleoni sõdadest väsinud ja igatsevad taas rahulikku elu. Saabub kevad, kuid selgub, et midagi on valesti. Taevas on pilves ja suvest pole märkigi? …. Aasta ilma päikeseta“ on keskkonnahariduslik rollimäng, mis paneb mõtlema, mis juhtub siis, kui me päikest ei näegi… Mäng on suunatud pigem noortele ja täiskasvanutele. Keskseks teemaks on kliimamuutused ja nende mõju.

Need on vaid mõned mänguideed ja võimalused, millest ehk huvilistel võib kasu olla. Kel aga suurem huvi rollimängude vastu, siis tasuks kindlasti veel pilk peale heita septembris toimubud veebinaride järelsalvestustele, mis annavad teemade kaupa ülevaate rollimängudest ja nende kasutusvõimalusest:

1. veebinar - Mis on õpilarp - https://youtu.be/J1VFiyTNbso
2. veebinar - Mäng kui õpikeskkond - https://youtu.be/_KYv7HfFxm4
3. veebinar – Kuidas korraldada mängu - https://youtu.be/Ip8GGwEJ1jw
4. veebinar – Kuidas mänguks ette valmistuda - https://youtu.be/jTZuWms1uqY
5. veebinar – Mängu mõju ja arutelu - https://youtu.be/fMnGVF13ues  

Rohkem infot:

http://ctc.ee/projektid/kaimasolevad-projektid/rollimangud-keskkonnateadlikkuse-tostmiseks